خبر خبر

مصاحبه مديريت فرودگاه
فرودگاه سنندج؛ با ظرفیتی بالا چشم انتظارATR ها

مدیر فرودگاههای استان کردستان با اشاره به ظرفیتهای بالای فرودگاه سنندج در حوزههای ناوبری هوایی، نیروی انسانی و ابنیه، تاکید کرد که کمبود ناوگان هواپیمایی موجب شده است که از امکانات و سرمایهگذاریهای این فرودگاه بهرهبرداری کافی نشود.

محسن سیفزاده، در گفتگو با روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با بیان اینکه فرودگاه سنندج امروز از نظر تجهیزات و دستگاههای ناوبری از مجهزترین فرودگاههای کشور است، گفت: ساخت فرودگاه سنندج سال 1345 شروع شد و در سال 1350 با کمترین امکانات و ابنیه و پروازهای محدود در سطح دو تا سه پرواز هفتگی عملیاتی شد. در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه فرودگاه در زمینههای مختلف شامل سیستمهای ناوبری، سطوح پرواز، ابنیه و نیروی انسانی شدیم و در طی چندین مرحله طول باند فرودگاه از کمتر از 2000 به 3100 متر رسید و اکنون این فرودگاه دارای مجهزترین دستگاههای کمک ناوبری و طول باند کافی است.

مدیر فرودگاههای کردستان در بیان وضعیت کنونی فرودگاه سنندج گفت: سال گذشته توانستیم ترمینال فرودگاه را بهسازی اساسی کنیم و به این ترتیب تا شش سال آتی ظرفیت لازم را برای خدمترسانی تامین خواهد کرد. همچنین ابنیه مورد نیاز ساختمان ترمینال در سالهای اخیر تغییرات زیادی کرده است و اکنون 3500 متر ترمینال ورودی، عمومی و ترانزیت داریم.

وی با اشاره به اینکه این فرودگاه دارای 54 نیروی اداری، مالی و عملیاتی و 20 نیروی خدماتی است ضمن تاکید بر توانمندی این فرودگاه در حوزه منابع انسانی گفت: خوشبختانه فرودگاه سنندج توانسته است منشا تربیت نیروهای توانمندی باشد که اکنون در ستاد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه در دو سال اخیر پروازهایی از سنندج به سلیمانیه عراق و ترکیه انجام شده است، افزود: در این مدت پروازهای خارجی را از پروازهای داخلی جدا کردهایم و اکنون ترمینال پروازهای خارجی دارای امکانات گذرنامه، گمرک و غیره است.

سیفزاده با اشاره به اینکه اکنون 20 پرواز رفت و برگشت هفتگی متعلق به شرکتهای هما، ایران ایر، کیش ایر، آسمان و قشم ایردر فرودگاه سنندج انجام میشود، گفت: این تعداد پرواز پاسخگوی نیاز مسافران نیست. فرودگاه سنندج که فعالترین فرودگاه استان کردستان است در شرایط نامناسببودن جادههای استان و نبود راهآهن دارای اهمیت خاص و پتانسیل بالایی است. درعین حال با وجود داشتن ظرفیت برای انجام چهار پرواز روزانه، به دلیل محدودیت ناوگان نتوانسته‎‎ایم بیش از دو پرواز روزانه را پوشش دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی به فرودگاههای کوهستانی مانند این فرودگاه رغبت کمتری نسبت به فرودگاههای مسطح دارند، افزود: به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه، تنها هواپیماهای متوسط و بدنه باریک مانند ATR و فوکر 100 میتوانند از فرودگاه سنندج استفاده کنند که به تدریج هواپیماهای فوکر 100 هم در حال از رده خارج شدن هستند و ما پیگیر اختصاص هواپیمای ATR از زمستان امسال به این فرودگاه هستیم.

وی افزود: در سالهای گذشته به منظور تشویق شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز در این فرودگاه استانداری کردستان، امتیازاتی چون اعطای وام کم بهره را در دستور داشت که با قطع شدن این امتیازات رغبت این شرکتها برای استفاده از فرودگاه سنندج از بین رفته است.

مدیر فرودگاههای کردستان با بیان اینکه جانمایی فرودگاه با توجه به ویژگیهای منطقه در بهترین جای ممکن انجام شده است، گفت: خوشبختانه از نظر تجهیزات و ابنیه مشکلی نداریم ولی به دلیل کمبود ناوگان با وجود تقاضای بالای پرواز از نصف ظرفیت موجود استفاده میشود و از امکانات و سرمایهگذاریهای انجام شده در این فرودگاه استفاده کافی نمیشود.

وی همچنین به همکاری خوب شهرداری سنندج در رفع موانع و گودالهای اطراف باند فرودگاه اشاره کرد و گفت: فرودگاه سنندج با وجود داشتن سطوح پروازی مناسب در استریپسازیها و موانع اطراف باند مشکلاتی داشت که توانستیم طی تفاهمنامهای با شهرداری و بخش خصوصی بخشی از موانع و گودالهای اطراف را رفع کنیم و از حداقل استانداردها برخوردار شویم. مواردی جزیی از زهکشی هم در حد 12 درصد باقی مانده است و تا پایان امسال انجام خواهد شد.

سیفزاده فرودگاه سنندج را فرودگاهی استخواندار با ظرفیت بالا در سیستمهای کمک ناوبری، ابنیه و نیروی انسانی دانست و افزود: یکی از اولویتهای اصلی ما در سال جاری ساخت جاده حفاظتی در ضلع غربی فرودگاه است که میتواند در تامین امنیت فرودگاه مؤثر باشد.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد