خبر خبر

رييس مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي عنوان کرد:
تعداد ۱۰۴ سامانه و طرح پروازي در سال جاري وارسي پروازي مي شود
رييس مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي از انجام عمليات وارسي پروازي سامانه‌‍‌هاي کمک‌ناوبري فرودگاه‌هاي کشور تا آخرين روزهاي سال گذشته(۱۴۰۰) خبر داد و گفت: در سال جاري نيز، وارسي پروازي ۱۰۴ سامانه و طرح را برنامه‌ريزي کرده‌ايم.
کاپيتان عبدالرحيم کاشف عليپور در گفت‌وگو با روابط عمومي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: سال ۱۴۰۰ در بخش عمليات پروازي در اجراي برنامه هاي هماهنگ شده با سازمان هواپيمايي کشوري و ساير دواير در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران افزون بر ۴۶۰ ساعت پرواز انجام شد. نکته مهم اينکه ما به علت در اختيار داشتن تنها يک فروند هواپيماي فلايت‌چک براي انجام عمليات فني و مهندسي و کاليبراسيون و... در زمان‌هاي متفاوتي هواپيما را در اختيار نداشتيم اما با تلاش تمامي پرسنل مرکز شامل کروي پروازي (خلبانان-F.I.S -فني و مهندسي) و ساير پرسنل مرکز در بخش‌هاي مالي، اداري و پشتيباني فعاليت‌هاي مرکز موفق به انجام وارسي پروازي سامانه هاي ناوبري و کمک ناوبري فرودگاه ها، مسيرهاي پروازي، طرح‌هاي پروازي و همچنين وارسي پروازي سيستم رادار فرودگاه بين‌المللي بندرعباس شديم. 
وي افزود: از جمله وارسي‌هاي پروازي انجام شده سامانه‌هاي ناوبري و کمک‌ناوبري مي‌توان به ۴۵ نوبت  وارسي سامانه ILS/DME، بیست و شش نوبت وارسي سامانه DVOR/DME، پانزده نوبت وارسي سامانه VOR/DME 
، شش نوبت وارسي دستگاه NDB/DME,  پانزده نوبت وارسي سيستم روشنايي PAPI/SALS و...، يک بار وارسي رادار مراقبت پرواز، طرح ها و دستورالعمل هاي پروازي و دست‌کم ۱۴ مجموعه طرح تقرب فرودگاهي اشاره کرد.
رييس مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي با اشاره به اينکه در ساير بخش هاي مديرت ايمني، عمليات پرواز و پشتيباني مالي و اداري و فني و مهندسي در ستاد و شعب نيز فعاليت‌ها براي پشتيباني از عمليات فلايت چک به انجام رسيده است، افزود: در بخش هاي موتور و بدنه و همچنين سيستم هاي اويونيک و پشتيباني تامين قطعات، تعميرات و ساير ملزومات فني براي حدود ده فروند هواپيماي فعال بالغ بر صدها نفرساعت کار صورت گرفت. همچنين در بخش مهندسين وارسي پروازي F.I.S علاوه بر حضور حداکثري در کليه ساعات پروازي در زمينه پيگيري، محاسبات و انطباق طرح ها و دستورالعمل هاي پروازي، چک کليه سامانه ها را با استفاده از PANEL تخصصي وارسي پروازي را عهده داشتند.
وي اظهار کرد: مرکز وارسي پروازي و خدمات هوايي برابر ماموريت و رسالت سازماني با تکيه بر نيروي متخصص خود در تمامي سطوح سازماني و با استفاده حداکثري از امکانات موجود با وجود مشکلات موجود، در سال ۱۴۰۱ چشم انداز عملکردي وارسي پروازي ۱۰۴ سامانه و طرح را در بازه زماني حداقل ۵۵۰ ساعت پرواز براي خود برنامه‌ريزي کرده است. 
به گفته کاشف عليپور، براي حفظ ايمني و در چارچوب قوانين سازمان هواپيمايي کشوري طي سال گذشته آموزش‌هاي دوره هاي استاندار براي پرسنل متخصص عملياتي و فني انجام شد. همچنين انجام ساير خدمات هوايي با حدود ۹ فروند هواپيما در شعب مرکز طي سال گذشته درآمدزايي مناسبي براي شرکت داشته است.
وي با بيان اينکه با انجام هماهنگي‌هاي لازم ميان سازمان هواپيمايي کشوري و ادارات زيرمجموعه معاونت عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و با عامليت مرکز وارسي پروازي و خدمات هوايي، عمليات وارسي پروازي سامانه‌‍‌هاي کمک‌ناوبري فرودگاه‌هاي کشور تا آخرين روزهاي سال گذشته انجام گرفت، گفت: بيشترين آموزش‌هاي دوره‌اي سيمولاتور (شبيه‌ساز) ويژه کروي پرواز هواپيماي کينگ اير ۳۵۰ در کشور آفريقاي جنوبي صورت مي‌گيرد و متاسفانه به علت شيوع گونه اوميکرون ويروس کرونا در آفريقاي جنوبي؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشورمان محدوديت‌هايي را براي سفر به اين کشور قائل شد. البته تلاش‌ها براي جايگزني سيمولاتورهاي در کشور ديگر به علت وجود تحريم‌هاي ظالمانه عليه صنعت هوانوردي کشورمان به جايي نرسيد. تنها سيمولاتور باقيمانده نيز در کشور ثالث بود که متاسفانه حدود ۱۵ تا ۲۰ روز 
قرنطينه داشت.
رييس مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي ادامه داد: با وجود اين‌که اين سيمولاتور دولتي است و اغلب به ديگر کشورهاي استفاده از آن اجازه داده نمي شود، با تلاش‌ بسيار و انجام مذاکرات فراوان توانستيم با همکاري يک شرکت همکار خارجي، مدت قرنطينه را به 5 روز کاهش دهيم. اکنون نيز با وجود شرايط سخت‌تر هزينه‌اي اين سيمولاتور نسبت به ساير مراکز، براي حفظ ايمني پروازهاي فلايت‌چک و اجراي دستورالعمل‌هاي بين‌المللي، دستور لازم از سوي مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران براي اعزام خلبانان فلايت‌چک به سيمولاتور مذکور صادر شده و مراحل آن در حال سپري شدن است. 
کاشف عليپور در پايان گفت: يقينا حفظ ايمني پروازها براي تمامي مسئولان صنعت هوانوردي حائز اهميت است و فعاليت هواپيماي فلايت‌چک به منظور وارسي پروازي سامانه‌هاي هوانوردي فرودگاهي ادامه دارد.
-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد